December 3, 2022

Business Project

Verrukkelijk zakenmaniakken

Hoe u e-mails kunt testen voordat u ze verzendt

Verlies geen abonnees door fouten in uw e-mails! Hier leest u hoe u belachelijke fouten kunt voorkomen.

Weet je nog dat huiveringwekkende moment waarop Steve Harvey de verkeerde naam voorlas voor de winnaar van Miss Universe?

Wees niet zoals Steve. Voorkom fouten voor een groot publiek door e-mails te testen voordat u ze verzendt.

Dit kost niet veel tijd, misschien vijf tot tien minuten. Het zorgt ervoor dat je jezelf niet in verlegenheid brengt en je abonnees irriteert. Eén slechte ervaring kan genoeg zijn om een ​​abonnee voorgoed af te wijzen.

Maar als je per ongeluk een Steve Harvey trekt en het verprutst? Het gebeurt. Laat de angst om een ​​fout te maken u er niet van weerhouden uw e-mails te verzenden. Je kan altijd stuur een verontschuldiging e-mail.

De twee meest voorkomende fouten bij e-mailmarketing

Er zijn twee soorten fouten die we in e-mails zien.

  1. Menselijke fouten: ontbrekende woorden, typefouten, verkeerde datums, verbroken links of verouderde informatie
  2. Weergavefouten: verschillen in berichtweergave tussen e-mailclients

Gelukkig kunnen beide soorten fouten worden vermeden.

Hoe menselijke fouten in e-mailberichten te voorkomen

Stel dat u een e-mail stuurt waarin u reclame maakt voor uw nieuwe product.

De open rate is verbluffend: meer dan 60% van uw abonnees heeft de e-mail geopend! Meer dan 30% van de mensen die de link hebben geopend, hebben doorgeklikt om uw product te zien!

Je begint te vieren. . . totdat de antwoorden van je abonnees binnenstromen.

“De link werkt niet.”

“Slechte koppeling.”

“Je hebt de verkeerde link toegevoegd.”

“Ik kan de bestemmingspagina niet vinden!”

“Ik wilde het kopen, maar toen ik klikte, kreeg ik een foutmelding.”

U bent vergeten uw e-mail bij te werken met de nieuwe productlink.

Je verstuurt snel weer een e-mail met de juiste link. Maar inmiddels ben je waarschijnlijk een groot deel van de abonnees kwijt die doorklikten op je eerste e-mail. Toen de link niet werkte, gingen ze verder en namen hun potentiële verkoop mee.

We zouden willen dat dit een nepscenario was, maar we zien het de hele tijd gebeuren. Sommige weken krijgen we zoveel e-mails met verbroken links dat we ons afvragen of het misschien niet een soort misleidende tactiek is die mensen proberen om gewoon meer klikken uit hun e-mails te krijgen (er zijn betere manieren om meer klikken te krijgen).

Hier is een voorbeeld van een e-mail met excuses voor een gebroken link:

Een voorbeeld van een verontschuldigingsmail.  U hoeft deze niet meer te verzenden als u uw e-mails test voordat u ze verzendt.

Gelukkig is er een bewezen manier om te voorkomen dat je e-mails met excuses verzendt. Het wordt een ‘checklist vóór de vlucht’ genoemd.

Een pre-flight checklist voor e-mail gebruiken

We hebben een pre-flight checklist bij AWeber en we gebruiken deze voor elke e-mail die we sturen. We vinden het zo leuk dat we hieronder een aangepaste pre-flight checklist hebben toegevoegd die je kunt gebruiken om e-mails te testen voordat ze worden verzonden.

Het is eenvoudig te gebruiken: voordat u een e-mail verzendt, haalt u deze checklist tevoorschijn en leest u deze door. Bevestig dat elk item op de lijst is aangevinkt.

Dit voegt natuurlijk nog een paar stappen toe om uw e-mails eruit te krijgen. Maar het resultaat is enorm: geen fouten meer in e-mails. Minder zorgen over het verzenden van uw e-mails.

Uw e-mailchecklist voor de vlucht

  1. Lees je e-mail hardop voor. (Of laat uw computer uw e-mail hardop voorlezen.) Dit zal u helpen te horen waar uw schrijven misschien wat verfijnd moet worden en het zal u helpen typefouten of ontbrekende woorden te vinden. Het kan u ook helpen de toon en de inhoud van uw e-mail te controleren.
  2. Stuur een testmail naar een aantal mensen die je vertrouwt en die niet bang zijn om je eerlijke kritiek te geven. Ze bieden een nieuw paar ogen die iets kunnen vangen wat je niet hebt gezien.
  3. Als het een marketing-e-mail is, bevestig dat de e-mail een duidelijke call-to-action heeft die de lezer moet nemen, of dat nu een aankooppagina, een blogpost, een registratiepagina, enz. is?
  4. Plak de kopie van uw e-mail in de gratis versie van grammaticaal om er zeker van te zijn dat er geen typefouten of andere kopieerfouten zijn. Plak ook de onderwerpregel en de preheader om te bevestigen dat er geen fouten zijn.
  5. Stuur een testversie van de e-mail naar jezelf.
  6. Bekijk de test-e-mail op zowel een desktop als op een mobiel apparaat zoals je telefoon.
  7. Als je een grote lijst hebt (meer dan 2.000 abonnees) of als je e-mails een complexe lay-out hebben of geavanceerde codering zoals AMP gebruiken, controleer hoe uw e-mail wordt weergegeven in een e-mailtesttool (zie hieronder voor meer informatie).
  8. Klik op elke afzonderlijke link in de e-mail – inclusief gekoppelde afbeeldingen. (Gelukkig, als u de typfout in uw URL’s niet opmerkt, AWeber’s automatische link checker in onze berichteditor zal. Je ziet een rood uitroepteken verschijnen om aan te geven dat de link is verbroken. Als de URL geldig is, ziet u een groen vinkje.)
  9. Wanneer u op elke link klikt, controleer of uw trackinglinks correct werken (als u trackingcodes heeft toegevoegd)
  10. Bevestig dat je hebt opgenomen alt-tekst voor je afbeeldingen. Waarom? Alternatieve tekst verschijnt in de plaats van een afbeelding. Veel e-mailservices schakelen afbeeldingen in berichten uit en sommige gebruikers schakelen ze allemaal tegelijk uit. Alt-tekst stelt de gebruiker in staat om te begrijpen wat daar bedoeld was. Het is ook nuttig voor al uw abonnees die mogelijk slechtziend zijn.

BONUS: Als je tijd hebt, stel dan je e-mail in en ga dan een uurtje of zo iets anders doen. Als je er met frisse ogen op terugkomt, zul je dingen opmerken die je anders misschien had gemist.

Checklist vóór de vlucht e-mailen

Hoe u weergavefouten in e-mailberichten kunt voorkomen

In een perfecte wereld zouden alle e-mailservices e-mails op dezelfde manier weergeven. Er zou geen standaardinstelling zijn om afbeeldingen te blokkeren, of funky wijzigingen in de kleur van uw tekst. U hoeft zich geen zorgen te maken dat uw e-mailinhoud wordt afgekapt en u hoeft e-mails niet te testen voordat u ze verzendt.

Maar e-mailservices geven niet alle e-mails op dezelfde manier weer. ️

In het jargon voor e-mailmarketing wordt de weergave van e-mailberichten in verschillende e-mailclients ‘weergave’ genoemd. Het is dus mogelijk dat u deze weergavefouten in het verleden “renderingfouten” hebt gehoord.

Wat het probleem ook is, we moeten ervoor zorgen dat onze e-mails correct worden weergegeven voor: allemaal van onze abonnees — ongeacht waar ze hun inbox willen hosten.

De beste manier om dat te doen? Door e-mails te testen voordat ze naar abonnees worden verzonden.

Test uw e-mails voordat u ze verzendt

Door een voorbeeld van uw e-mails te bekijken voordat u ze naar uw lijst stuurt, kunt u uw e-mail bekijken vanuit het perspectief van uw abonnee: in een inbox die vergelijkbaar is met die van hen vanaf uw desktop of mobiele apparaat.

Dit is eenvoudig te doen in AWeber. Om een ​​testbericht naar uzelf (of naar iemand anders) te sturen, klikt u op de knop Voorbeeld & Test” in de rechterbovenhoek wanneer u zich in de Berichteneditor bevindt.

hoe u e-mails kunt testen voordat u uw AWeber-account verzendt

Voer vervolgens uw e-mailadres in (of het e-mailadres van degene naar wie u de test-e-mail wilt sturen) in het veld op de volgende pagina:

test e-mails voordat u AWeber verzendt

Houd er rekening mee dat we in de bovenstaande weergave de ‘Mobiele preview’ hebben ingeschakeld, dus we bekijken een benadering van hoe de e-mail eruit zou zien op een mobiel apparaat.

Gewoon die extra stap zetten is een goed begin. Het is meer dan veel afzenders doen. Het is echter niet voldoende om een ​​testversie van een e-mail naar uzelf te sturen en deze in uw favoriete e-mailaccount te bekijken als u een grote lijst heeft of als u zeker wilt weten dat uw e-mails correct worden weergegeven.

Waarom is dat? Want als u uw e-mail alleen in één e-mailclient bekijkt voordat u deze verzendt, weet u niet hoe die e-mail wordt weergegeven voor abonnees die deze in een andere e-mailclient openen.

Soms kunnen e-mails heel anders worden weergegeven in verschillende e-mailclients. Stel dat u mooie lettertypen gebruikt in uw e-mails. Zo kan een e-mail met een ongebruikelijk lettertype worden weergegeven in Gmail:

weergave in gmail en hoe u e-mails kunt testen voordat u ze verzendt

en hier is hoe diezelfde e-mail zou worden weergegeven in Outlook:

weergave in Outlook en hoe u e-mails kunt testen voordat u ze verzendt

De lettertypen zijn anders, maar de knoppen zien er ook heel anders uit. En u kunt raden wat een uitgeschakelde knop kan doen om doorklikpercentages te verhogen…

Verschillen in weergave kunnen er ook voor zorgen dat afbeeldingen worden afgekapt, verkeerd geplaatste tekst of erger.

Gelukkig zijn er twee e-mailtestmethoden om dit te beheren:

1. Maak verschillende e-mailadressen aan en stuur e-mails naar jezelf.

Het beheren van verschillende e-mailadressen klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar het is een goede (en gratis!) manier om te controleren hoe uw abonnees uw e-mails in hun inbox zullen zien.

Wanneer u deze methode gebruikt om e-mails te testen voordat ze worden verzonden, is het belangrijk om uw e-mails in verschillende e-mailclients en met verschillende apparaten te bekijken. Dus misschien wilt u accounts instellen op een paar e-mailclients zoals Gmail, Yahoo en Outlook. Bekijk vervolgens de e-mails die naar elk van die e-mailclients zijn verzonden via verschillende apparaten, zoals een desktop, een telefoon en een iPad of vergelijkbaar apparaat. Probeer vervolgens uw e-mails te bekijken in de donkere modus.

Dit werkt – en het is gratis – maar je kunt waarschijnlijk zien hoe dit behoorlijk tijdrovend kan worden. Het kan gemakkelijk langer duren om uw e-mail te controleren dan om het te schrijven en op te maken!

2. Gebruik een tool van derden om uw e-mails bij verschillende klanten te testen en te bekijken.

Hoewel het een goed begin is, kan de eerste testmethode – het maken van e-mailadressen voor de beste e-mailclients – onnauwkeurig zijn als u veel e-mail verzendt.

Dus misschien wilt u een betaalde e-mailtestservice proberen. Met een tool voor het testen van e-mails kunt u in één oogopslag zien hoe uw e-mail wordt weergegeven op meerdere e-mailclients en apparaten tegelijk.

Bij AWeber gebruiken we Lakmoes om onze e-mails te testen. In de onderstaande schermafbeelding kunt u zien hoe Litmus u binnen enkele minuten e-mails laat zien op meerdere clients, via meerdere apparaten, met meerdere instellingen.

Hoewel Litmus goed bij ons past, wil je misschien een andere tool voor het testen van e-mail, zoals: E-mail op Acid of Voorbeeld van mijn e-mail.

Een checklist vóór de vlucht en een werkbaar testplan voor e-mail zijn alles wat u nodig hebt om e-mails te testen voordat u ze verzendt

Zo hoef je nooit meer een verontschuldigingsmail te sturen. Alleen maar:

  • Gebruik een checklist vóór de vlucht
  • Gebruik een tool voor het testen van e-mail (of verzin er zelf een)

Uw checklist voor de vlucht hoeft niet luxueus te zijn. Kies welke stappen volgens jou essentieel zijn en laat de rest los. Sommige afzenders van e-mail printen zelfs hun checklist uit en bewaren deze bij hun werkstation. Elke keer dat ze een e-mail moeten verzenden, bladeren ze gewoon door hun lijst en klikken vervolgens op ‘Verzenden’.

Uw e-mailtesttool hoeft ook niet al te ingewikkeld te zijn. Als je een kleine lijst hebt en weinig tijd hebt, is het misschien goed om je e-mails te controleren in een van de twee e-mailclients op je telefoon en op je laptop. Het hangt af van hoeveel bronnen je hebt en van hoe perfect je wilt dat je e-mails zijn.

Hier is een geheime pro-truc die je ook kan helpen e-mailfouten te voorkomen: Gebruik a vooraf ontworpen sjabloon. Sjablonen zijn streng gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze goed worden weergegeven in elke grote e-mailclient. Zolang u niet te veel met de e-mailsjabloon speelt, kunt u erop vertrouwen dat uw e-mails er goed uitzien als u een sjabloon gebruikt. En mocht je toch een template willen aanpassen (en je bent AWeber klant) dan bieden wij een betaalbare sjabloonaanpassingsservice.

Nu is het jouw beurt: wat is jouw perfecte checklist voor de pre-flight e-mail? Heb je tot nu toe een checklist gebruikt? Zou je geld uitgeven aan een tool voor het testen van e-mail, of is de “gratis versie” die we hebben uitgelegd voor nu goed genoeg? Hoe ga je e-mails testen voordat je ze verzendt nadat je dit hebt gelezen?

Laat het ons weten in de reacties.