De vraag naar intuïtieve, praktische werknemerstraining op het moment dat dat nodig is, neemt toe naarmate de werkplekken blijven veranderen tijdens de aanhoudende COVID-19-pandemie. Volgens het Trends 2022-onderzoek van Training Industry is een toename van het leren tijdens het werk een van de prognoses van dit jaar op de werkplek.
We verliezen af en toe uit het oog wat echt belangrijk is in onze haast om een wendbaar bedrijf te zijn dat haastig honderden nieuwe cursussen ontwikkelt en nieuwe leertechnologie toepast. We vergeten dat het eerste doel van training zou moeten zijn om medewerkers te helpen bij het oplossen van dagelijkse problemen voordat ze verder gaan met andere onderwerpen.
Om het continue leerproces te bepleiten, ontwikkelde Josh Bersin, een wereldwijde industrie-analist, het concept van LIFOW (leren in de stroom van werk).
Wat is precies het idee van leren in de stroom van werk?
Het werktempo is hoog in de zeer competitieve instant messaging-omgeving van vandaag. Werknemers hebben minimale kans om huidige vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden op te pikken vanwege projectdeadlines, sms- en e-mailreacties en aanwezigheid bij vergaderingen.
De leerlingen willen toegang tot just-in-time leermiddelen binnen hun workflow, zodat ze kunnen leren wanneer ze maar willen zonder hun werk te onderbreken. Het LIFOW-concept van Josh Bersin stelt dat voor continu leren de leermiddelen toegankelijk moeten zijn binnen de workflow van de leerling.
De uitdrukking “leren in de stroom van werk” verwijst naar het snel vinden van een oplossing of een kort stukje educatief materiaal terwijl u werkt. Volgens onderzoekers is een van de drie belangrijkste redenen waarom werknemers een bedrijf verlaten een gebrek aan professionele vooruitgang. Mensen willen weten dat hun inspanningen een verschil maken, inclusief de kans om te groeien in hun beroep.
De ontwikkeling van medewerkers en, bij uitbreiding, de betrokkenheid van medewerkers hangt af van het leren van vaardigheden. De ideale manier om dit leren in het huidige scenario aan te pakken, is om het meteen te integreren in de reguliere taken van uw medewerkers.
Tips om leren in te bedden in de werkstroomk
We hebben nu direct toegang tot kennis en oplossingen dankzij internet en de overvloed aan snelle communicatietechnologieën. We moeten begrijpen wat dat inhoudt voor workflow-leren.
Google wordt gecrediteerd voor het bedenken van de uitdrukking ‘micro-momenten’, gedefinieerd als ‘intentierijke momenten waarop een persoon naar een apparaat gaat om in een behoefte te handelen’. Een gemiddelde persoon gebruikt zijn mobiele apparaat soms de hele dag door.
Google beschouwt deze gevallen als een fase in het aankoopproces van de consument. Laten we eens kijken hoe ze van toepassing zijn op de dagelijkse routine van een werknemer en hoe we deze identieke micromomenten in ons voordeel kunnen gebruiken in de workflow.
Volgens onderzoek wenden mensen zich steeds meer tot hen in tijden van nood om problemen op te lossen en informatie te krijgen. Bij gebruik voor opleidingsdoeleinden op de werkplek, moeten we speciale aandacht besteden aan de “will-to-know” en “will-to-do”-momenten die lerenden gedurende de dag ervaren.
Werkstroom leren zal een grotere impact hebben als we deze gedragingen beter kunnen identificeren en ze kunnen voorzien van snelle, toegankelijke, waardevolle inhoud waarmee ze kunnen leren tijdens deze micromomenten.
Hier volgen enkele praktische tips die het leren in de workflow een boost zullen geven:
- Bied toegang tot de juiste tools
Het direct beschikbaar stellen van informatie vergroot de kans dat iemand het gaat gebruiken. Leg de gegevens die werknemers nodig hebben binnen handbereik, inclusief seminars, procedures, historische gegevens en zakelijke koppen.
Je kunt dit soort kennisuitwisseling op verschillende manieren prioriteren, zoals:
- Een handige bedrijfswiki: Het is van cruciaal belang om een ”enige bron van waarheid” te hebben voor alle gegevens die medewerkers nodig hebben voor hun taken. Maak dit een bedrijfsbreed initiatief, zodat medewerkers van andere afdelingen toegang hebben tot dezelfde gegevens. Ieders begrip van de werking van de hele organisatie wordt vergroot.
- Open communicatiekanalen: Uw werknemers hebben een eenvoudige manier nodig om andere werknemers te informeren over eventuele vragen of nuttige informatie die ze hebben. Slappe zakelijke kanalen zijn ideaal voor dit soort informele, snelle communicatie. Creëer een medium dat alleen bedoeld is om te leren, misschien.
- Regelmatige bedrijfsupdates: Dit is een geweldige manier om medewerkers op de hoogte te houden van het bredere plaatje en hen tegelijkertijd te helpen hun expertise uit te breiden. Het hogere management zou vaak waardevolle bedrijfs- en branche-updates moeten bieden. Deze updates kunnen worden gepubliceerd via e-mailaankondigingen, worden toegevoegd aan de zakelijke wiki of worden gepost op een specifiek Slack-kanaal.
- Geef werknemers opdrachten die hen ertoe aanzetten om te leren
Mensen leren het beste door te doen. Ook al lijkt het voor de hand liggend, uw medewerkers zullen niets nieuws weten als ze consequent dezelfde taken op dezelfde manier uitvoeren.
Effectieve managers zoeken kansen om hun personeel te testen door taken en problemen te verdelen onder degenen die er het meeste baat bij hebben om ze op te lossen. Dit is vooral handig voor bijscholing, waarbij werknemers ernaar streven te verbeteren in wat ze doen.
Uiteraard moet het management een oordeel vellen bij het bepalen van iemand die moet worden aangesteld om een uitdagend scenario aan te pakken. Zelfs als het probleem van cruciaal belang is, kan het toch het beste zijn om het te delegeren aan een meer ervaren teamlid of op zijn minst iemand de oplossing te laten overzien.
- Experimenteer met verschillende leervormen
Geschreven inhoud of diapresentaties zoals PowerPoint zijn de twee meest voorkomende formaten voor traditionele leermiddelen op de werkplek. Beide formaten zijn op zichzelf respectabel, maar ze hebben ook meer gerichte aandacht nodig.
Stel dat de tijd in uw bedrijf ernstig beperkt is. Uw medewerkers zullen mogelijk minder snel deelnemen aan deze tijdrovende methoden als ze moeite hebben om tijd vrij te maken om te leren. In dat geval kunnen uw medewerkers de leerstof zelfs niet leuk vinden of als een last zien, wat precies het tegenovergestelde is van wat u wilt.
Tijdens het werk luisteren veel medewerkers graag naar muziek of podcasts. Hoewel ze een afleiding kunnen zijn van diepgaand werk, vereisen niet al onze taken zoveel aandacht. Gebruik in plaats daarvan een medium zoals audio dat ze snel in hun dag kunnen opnemen.
Een ander vaak genegeerd formaat dat eenvoudig te lezen en te begrijpen is, is de infographic. Ze zijn ideaal voor het verspreiden van korte instructies of lezingen. Het beste is dat ze snel kunnen worden opgeborgen voor toekomstig gebruik.
- Bouw een leercultuur op
De meest kritische component voor het integreren van leren in dagelijkse activiteiten kan cultuur zijn. Uiteindelijk wilt u leren ingeburgerd te raken in de routines van uw medewerkers en de standaardprocedure voor uw hele bedrijf.
Er is geen snelle oplossing; de volgende suggesties kunnen u echter helpen in de goede richting te gaan:
- Moedig mensen aan om informatie in te winnen als ze vragen hebben:
Als ze iets niet begrijpen, moeten ze het navragen! Alles staat ter discussie, inclusief gloednieuwe productfuncties, strategieën die worden gebruikt bij vruchtbare onderhandelingen en constructieve technieken voor het geven van feedback voor presentaties.
Stimuleer een hoge mate van psychologische veiligheid door mensen eraan te herinneren dat er geen verkeerde vragen zijn.
- Houd “te leren” lijsten bij:
Een te leren lijst met dingen die de werknemer wil verduidelijken of waarover de werknemer meer wil weten, kan helpen om de gewenste informatie in gedachten te houden, terwijl de eindeloze takenlijst meestal voorrang heeft. Dit is vooral handig als het leven druk is en leren eronder kan lijden.
- Maak gebruik van leer- en ontwikkelingsbronnen voor werknemers:
Je kunt er niet tegen als het gaat om leren en ontwikkelen. Door gebruik te maken van gedragswetenschap en gespreide herhaling, kan een product als Culture Amp’s Skills Coach u helpen bij het integreren van leren in het proces van uw werk.
Bovendien duurt elke oefening slechts twee minuten en wordt deze dagelijks aangeboden via Slack-herinneringen. Medewerkers kunnen de training nu inpassen in hun al overvolle agenda’s en in hun eigen tempo verder gaan.
De voordelen reiken verder dan de persoon om de prestaties van het hele bedrijf te verbeteren door leren te integreren in de workflow van het werk.
Conclusie
Wanneer leertactieken gericht zijn op het verbeteren van reguliere taken die op de werkplek worden uitgevoerd, worden ze cruciaal voor hoe de organisatie leert en werkt. De irritatie van uw medewerkers kan tot een minimum worden beperkt, zodat ze vol vertrouwen kunnen presteren. Kloven in prestaties en kennis kunnen snel worden gedicht met de juiste samenstelling van mensgerichte technologieën en digitale bronnen.
More Stories
Reduce Your Business Travel Cost to Zero With Video Conferencing Solutions
Be More Successful – Create “ME Inc”
How Branding Benefits a Business